کد خبر: ۹۴۳۹
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

گل‌ها جزئی از خانواده ما هستند

محمد سالاران یکی از اهالی محله رضاشهر است که علاقه زیادی به گل و گیاه دارد، او منزل مسکونی خود را به باغی از گل تبدیل کرده است که پیدا کردنش کار چندان سختی نیست.

ملیحه محمدی آبیز| یکی از اهالی محله رضاشهر که علاقه زیادی به گل و گیاه دارد، منزل مسکونی خود را به باغی از گل تبدیل کرده است. پیدا کردن منزل آقای سالاران کار چندان سختی نیست وقتی که در چهار فصل سال، خانه‌اش سرشار از بوی عطر و سرسبزی درختان است. در محله‌ای که محمدعلی سالاران ساکن است، چیزی که احساس می‌کنیم زیبایی است و فراموشی آهن و دود.

پای در کوچه که می‌گذارم بوی دل‌انگیز گل‌های زیبا را حس می‌کنم. رایحه بهاری من را به خانه‌ای زیبا و هنرمندانه می‌رساند و من تحسین می‌کنم دستان هنرمندی را که عشق را این‌چنین معنا بخشیده و زیبایی و طراوت بهار را دوچندان کرده است.

وارد منزل که می‌شوم، هوای لطیف آنجا جانی دوباره به من می‌بخشد و بوی شمعدانی‌های چیده شده در کنار هم خاطرات کودکی‌ام را زنده می‌کند. آن زمان که در خانه مادربزرگ از بوی خوش شمعدانی‌های کنار حوض شاداب می‌شدم و صدای خنده‌های کودکانه‌ام فضا را پر می‌کرد.

در گوشه‌ای از حیاط، گلخانه‌ای توجه من را به خود جلب می‌کند، جایی‌که در آن علاوه بر گل‌های زیبای درون باغچه، گل‌های زینتی دیگری در طبقات با چینشی منظم خودنمایی می‌کند.     

 

کمبود فضا فعالیتم را متوقف کرده است 

سالاران که به عنوان شهروند طبیعت‌دوست شناخته شده است، علاقه خود را به گل و گیاه ذاتی می‌داند و معتقد است گل‌ها آرامش خاصی در انسان ایجاد می‌کند و لطافت و زیبایی آن‌ها بر کسی پوشیده نیست. مطلب زیر حاصل گفتگوی مختصر اما دلنشین ما با اوست که علاقه‌مندان و دوستداران زیبایی را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

- انگیزه شما از داشتن گلخانه در حیاط منزل چیست و این حرفه را از چه زمانی آغاز کردید؟ 
شاید بتوان گفت علاقه من به گل و گیاه و طبیعت یک علاقه ذاتی است که من را به داشتن و پرورش آن‌ها سوق می‌دهد. بیرون رفتن از منزل برای استفاده از طبیعت در هر زمان میسر نیست؛ به همین دليل تصميم گرفتم طبیعت و زیبایی را کنار خود داشته باشم و از این نعمت خداوندی در هر لحظه استفاده کنم. این حرفه را از زمانی شروع کردم که از کارهای جانبی فارغ شدم و وقت بیشتری در منزل پیدا کردم.

- نگهداری از گل‌ها و پرورش و تکثیر آن‌ها چه مشکلاتی به همراه دارند؟ 
گل به خودی‌خود مشکلی ندارد و فقط عشق می‌خواهد و صبر. اما هر گل شرایط نگهداري مخصوصی را می‌طلبد که باید در حفظ آن بسیار دقت کنیم به ويژه با توجه به شرایط کنونی هزینه‌های نگهداری از آن بسیار سنگین است از جمله آب، گاز و...

البته داشتن تجربه هم در قلمه زدن و تکثیر آن‌ها مهم است. به طور کلی باید دانش نگهداری از گل ها را به خوبی بدانیم زيرا هر سال با تمام هزینه‌هایی که انجام می‌دهیم، باز هم بسياري از آن‌ها از بين مي‌روند. اما وقتی حرف از گل و لطافت آن است با تمام سختی‌های آن کنار می‌آیم و از آن‌ها با تمام وجود نگهداری و مراقبت می‌کنم.

- آیا خانواده با این و ضعیت‌ که در حیاط منزل ایجاد کرده‌اید، مشکلی ندارند؟ 
خانواده‌ام نیز در این کار بسیار همراهی می‌کنند. البته گل‌ها مسیر رفت و آمد آنان را سخت کرده است اما عطر و بوی گل‌ها و زیبایی ای که به ارمغان می‌آورند، خانواده‌ام را نیز مشتاق همراهی من در این كار کرده است.

گل‌ها به نوعی جزئی از خانواده ما هستند، البته ناگفته نماند همسایه‌های محله در اشتیاق من و خانواده‌ام برای نگهداری از گل‌ها بی‌تاثیر نیستند؛ آن‌‌ها بهترین مشوق ما هستند و انگیزه من را برای ادامه این کار دو‌چندان می‌کنند.

- تجربه شما از نگهداری و پرورش گل از کجا ناشی می‌شود؟ 
هر کس درباره هر چیزی که به آن علاقه‌مند است، تحقیق می‌کند و به دنبال علاقه خود خیلی از سختی‌ها و موانع را نادیده می‌گیرد. به همین دليل از هر آموزشی از طریق روزنامه یا تلویزیون و حتی گل‌فروشی‌ها و به طور کلی افرادی که در این زمینه دارای تجربیاتی بودند، استفاده کردم و روش‌های قلمه‌زدن و تکثیر و نگهداری از آن‌ها را به خوبی آموزش دیدم.

- گل و گیاه در زندگی شخصی شما چه تاثیری داشته است؟ 
رنگ و بوی گل‌ها و گیاهان، آرامش خاصی به انسان می‌‌دهد و باعث می‌شود آستانه تحمل افراد زياد شود. عطر گل‌ها احساس خوشایندی در افراد ایجاد می‌کند و نگهداری از آن ها در عصر ماشینی امروز چیزی شبیه یک مسکّن روحی است.

هوای شهرمان هر روز آلوده‌تر از روز قبل می‌‌شود و این آلودگی‌‌ همان‌طور که بر تنفس و جریان خون، قلب، مغز و... اثر می‌گذارد، روان آدمی را هم درگیر می‌کند، به‌طوری‌که بسیاری از افرادی که در حال حاضر در شهرهای بزرگ و آلوده کشور زندگی می‌کنند، دچار افسردگی هستند. طبق مطالعات و تحقیقات

انجام شده يكي از راه‌هاي جلوگيري از مبتلاشدن به این نوع افسردگی كه به آن افسردگی همه‌گیر‌ می‌گویند، همنشيني با طبیعت است. رنگ سبز و طراوت گل‌ها می‌تواند ناخودآگاه در روحیه هر فرد تاثیر بگذارد و مزیت ارتباط با طبيعت بر کسی پوشیده نیست.

 

محمد سالاران حیاط خانه‌اش را به باغی از گل و گیاه تبدیل کرده است

 

- آیا تا‌به‌حال از گل و گیاهان پرورشی خود نمایشگاهی برپا كرده‌اید؟ 
بله؛ در نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه شرکت کردم و با ارائه گل‌های زینتی پذیرای دوستداران و علاقه‌مندان بودم و امیدوارم بتوانم در نمایشگاه‌های بعدی نيز شرکت کنم.

- شما به عنوان شهروند طبیعت‌دوست و نمونه انتخاب شده‌اید. با توجه به این مسئله آیا قصد گسترش گلخانه خود را ندارید؟ 
تقریبا سه سال پیش بود که آقای شهردار از منزل ما بازدید كردند و به عنوان شهروند نمونه و طبیعت دوست برگزیده شدم. من علاقه زیادی به پرورش و تکثیر گل‌ها دارم اما متاسفانه با توجه به کمبود فضا نمی‌توانم به فکر گسترش گلخانه‌ام باشم؛ هم با وضعیت کنونی در حیاط منزل مشکلات زیادی داریم.

سه سال پیش بود که آقای شهردار از منزل ما بازدید كردند، به عنوان شهروند نمونه و طبیعت دوست برگزیده شدم

- با توجه به تجربه های زیادی که در زمينه پرورش گل و گياه دارید، آيا مايل به همکاری در شهرداری منطقه هستید؟ 
بله! در صورت پيشنهاد شهرداري منطقه بي‌شك با آن‌ها همکاری خواهم کرد چرا‌که حیاط منزلم پاسخ‌گوی این تعداد گل و گیاه نيست. اگر حمایت شهرداری منطقه را داشته باشم حتما سعی در گسترش پرورش گل و گياه در فضای شهری خواهم كرد.

- توصیه شما به دوستداران گل و گیاه با توجه به زندگی آپارتمان‌نشینی عصر حاضر چیست؟ 
برای همه ما یکی از مشکلات زندگی آپارتمانی کمبود فضاست؛ مشکلی که باعث شده قید داشتن خیلی از چیزهایی را که دوست داریم داشته باشیم یا از آن‌ها نگهداری کنیم، بزنیم.آپارتمان‌نشینی باعث شده بسیاری ترجیح دهند بیشتر از گل‌های مصنوعی استفاده کنند تا طبیعی.اما باور کنید، می‌شود با کمی سلیقه از گل‌هایی استفاده کرد که برای همین فضای کم و همین زندگی مناسب هستند.

خوشبختانه گل‌های زیادی هستند که می‌توان آن‌ها را در شرایط آپارتمانی پرورش داد و از زیبایی آن‌ها بهره برد اما هر گلی شرایطي مخصوص دارد. متاسفانه برخي فروشندگان گل و گیاه، مشتری خود را کاملا از نوع نگهداری آن آگاه نمی‌کنند که البته بیشتر به علت ناآگاهی آنان است و در مدت کوتاهی گل‌ها طراوت خود را از دست می‌دهند.

من به همه توصیه می‌کنم در خانه‌هايشان با توجه به وسعتی که دارد از گیاهان استفاده کنند و از شرایط نگهداری آن‌ها به خوبی آگاه شوند.

- حرف آخر؟
امیدوارم در آینده‌ای نزدیک علاقه‌مندان به گل و گیاه در هر محله شناخته شوند و از آن‌ها حمایت شود.

 

* این گزارش چهارشنبه، ۲۲ خرداد ۹۲ در شماره ۵۷ شهرآرامحله منطقه ۹ چاپ شده است. 

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44